ماجراجویی در دومانلی و قارلی داغ

omid.ghahreman . نوشته شده در دره ها, زیست بوم, طبیعت, غار ها, کوه ها, ماکو 151 بدون نظر

مدتی بود به خاطر آسیب زانو از برنامه های طبیعت گردی بدور بودم تا این که در اولین فرصت تصمیم به سفری ماجراجویانه گرفتم.

هوا هنوز روشن نشده بود که با دوست عزیزم به سمت روستای تیکمه حرکت کردیم ، هنگام رسیدن به آنجا هوا در حال روشن شدن بود که ما به محض رسیدن مسیر را کمی بالاتر از جاده روستای تیکمه آغاز نمودیم

آفتاب از میان ابر ها و تاریکی بالا می آمد و ما در شیب سمت چپ کوه دومانلی مشغول صبحانه شدیم ، بعد از اتمام صبحانه با تماشای قطره های باران بر روی گل ها و طبیعت حرکت کردیم ، ما تنها نبودیم ! ابرهایی که بسوی کوه دومانلی (ابری) حرکت میکردند همسفر ما شده و گاهی مارا به آغوش میکشیدند

شیب مابین دو کوه دومانلی و قارلی را رد کرده و بعد از طی 6 کیلومتر به قله کوه قارلی که ارتفاعی حدود 2738 متر دارد رسیدیم.

بعد از قله راهی دره سویودوخ شدیم که حدود 2 کیلومتر از ما فاصله داشت ، در راه دره مشغول به چیدن گیاه بوغاتیچانی (خار) شدیم که هم طعمی لذیذ داشت و هم برای سلامتی و ادامه راه انرژی بخش بود. وقتی وارد دره شدیم رنگ و لعاب طبیعت مارا ترغیب به عکاسی و گشت و گذار کرد ، دوست عزیزم مشغول به پر کردن آب از چشمه دره سویودوخ شد و من به دم کردن چای پرداختم.

بعد از صرف نهار و کمی استراحت از مسیری که نیاز به دست به سنگ بودن داشت از دره خارج شدیم و به سمت غار بزرگ خزنگاه مسیر خود را مشخص کردیم. غار خزنگاه حدود 4 کیلومتر با ما فاصله داشت و ما راه را با تماشای طبیعت و آثار تاریخی بجا مانده از امپراتوری اورارتو که زمانی حاکم منطقه بود ، ادامه دادیم. دامنه سمت دیگر کوه قارلی سبز و هموار بود طوریکه مرا یاد تصویر معروف ویندوز ایکس پی می انداخت ! دیگر لازم نبود برای دیدن توسکانی به ایتالیا سفر کنید بلکه سفری به قارلی تمام رویاهایتان را به حقیقت تبدیل میکرد.

زمانی که به غار خزنگاه رسیدیم هوا وضعیت خوبی نداشت و صدای رعد و برق و بارانی پراکنده بر روی صورتمان حس میکردیم و به همین دلیل تصمیم گرفتیم کمی با سرعت بیشتر برنامه را ادامه دهیم تا بتوانیم در برنامه ای که شامل کوهنوردی ، دره نوردی و غارنوردی بود موفق شویم.

وارد غار شدیم و بعد از گردشی مختصر و گرفتن چند عکس از آن خارج شدیم.برای کوتاه کردن مسیر از دیواره کنار غار عظیم خزنگاه بصورت دست به سنگ بالا رفتیم تا به ارتفاعات کوه قارلی برسیم ، هوا ابری بود و هر لحظه احتمال بارش شدید وجود داشت تا اینکه در مسیر سه کیلومتری بازگشتمان و در آخرین شیب سمت روستای تیکمه بارش شدید باران آغاز شد بطوریکه حتی باوجود پانچو و کاپشن خیس شدیم ، شاید این خیس شدن ارزشش را داشت تا منظره ای زیبا از رنگین کمان ها را مشاهده کنیم ،نهایتا در انتهای مسیر بطور تصادفی یکی از دوستان کوهنوردمان ما را سوار اتومبیل خود کرده و به شهر آورد

Azeri

Maku, İranın şimal-qərbindəki Qərbi Azərbaycan əyalətinin sərhəd şəhərlərindən biridir. Maku rayonu Baroon kəndinin yaxınlığında Zəngmən çayının üzərində qurulur. Bazargan sərhədinin və gömrük ərazisinin yanında olan bu şəhər, torpaq yolu ilə Türkiyədən getmək və ya gəlmək istəyən səyyahların keçid yeridir. Gördüyünüz şəkillər, italyanin tuscany şəhrinə  oxşar Baron Barajı və Qarlı dağlarıdır , amma tuscany deyil! Qarli Dağı Maku, İran

English

Maku is one of the border cities of West Azerbaijan province in Iran’s northwest.Maku county is established over the Zangmar river, near Baroon village. This city, due to being located next to the Bazargan border and customs area, is the crossing place of the travelers who go to or come from Turkey by land.The pictures you see them are about Baron Dam and Qarli mountain which is similar to tuscany of italy , but is not tuscany ! its Qarli Mountain Maku,Iran