ماجراجویی در دره بدولی

omid.ghahreman . نوشته شده در دره ها, ماکو, ویدئو مستند 161 بدون نظر

با توجه وضعیت آب و هوا تصمیم گرفتیم مجددا سری به دره زیبا و خطرناک بدولی بزنیم.بعد از برنامه ریزی و کوله چینی صبح زود به قصد ماجراجویی عازم قیرمیزیلیخ شدیم. بعد از رسیدن به بالای دره متوجه شدیم که آب دره نسبت به سفر قبلیمان کمی بیشتر شده است ولی این مساله مانع ادامه راهمان نشد و ما راه را از شیب قیرمیزیلیخ آغاز کردیم

بعد عبور از اولین تنگه طبیعت وحشی سختی های خود را به رخ کشید ، ستون های سنگی سر به فلک کشیده و رودخانه در عمق دره ادامه راه را سخت تر و سخت تر میکرد تا اینکه برای ادامه مسیر مجبور شدیم از منشور های بازالتی کوتاهتر بالا برویم و این مساله هیجان مسیر را دوچندان میکرد.بعد از طی مسیری دشوار به محیطی از سنگ های فرسایش یافته و نسبتا صاف رسیدیم و به قصد استراحت اتراق کردیم. دوستان هر کدام در گوشی ای از این محیط بکر مشغول جستجو شدند و من دوربین خود را برای شکار طبیعت آماده کرده و مشغول فیلم برداری و عکس برداری شدم.

جانوران ، تخته سنگ های شش ضلعی بزرگ ، پوشش گیاهی دره و درختچه هایی که در میان و بالای منشور ها رشد کرده بودند ، همه و همه جلوه ای از طبیعت بکر و وحشی را نمایان میکردند

بعد از استراحت کافی تصمیم به ادامه راه گرفتیم تا بموقع و قبل از اتمام ذخیره آبمان به چشمه زلال خاتون برسیم و تجدید قوا کنیم ولی به محض اینکه به نزدیکی چشمه رسیدیم متوجه شدیم که به دلیل گرمای زیاد آب چشمه در حدی نیست که بتوان از آن بهره ای برد ، به ناچار سعی کردیم که از آب رودخانه استفاده کنیم ولی متاسفانه آب کدر و غیر قابل استفاده بود ، عدم دسترسی به چشمه و کمبود آب باعث شد به طی مسیرمان سرعت بخشیم تا در زمان مناسب به انتهای دره برسیم ولی وقتی متوجه شدت جریان آبشار در میان مسیر و صعب العبور بودن راه شدیم تصمیم به اتمام برنامه و بازگشت گرفتیم.

محیط صافی که در آن به استراحت پرداخته بودیم امن ترین و بهترین جا برای اتراق و صرف غذا بود ، لذا در راه بازگشت در همان جا مشغول به پختن غذا و آماده کردن چای شدیم و بعد از استراحت کافی به راهمان ادامه دادیم ، حین مسیر مشغول به چیدن زرشک های کوهی شدیم و مزه کنان ، به هنگام غروب به بالای دره رسیدیم.

İsti yay günündə Bedovlunun gözəl və təhlükəli vadisine ayaq basmağa qərar verdik, planlaşdırmağından sonra və səhərin erkən saatlarında macəra üçün getdik. Vadinin üstünə çatdıqdan sonra vadinin suyu bizim əvvəlki səfərimizdən bir az daha yüksək olduğunu anladık, amma bu bizi dayandırmadı və biz davam etik…